Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Synspunkt

Middag på bestilling

Middag på bestilling

MMMMMMIDDAG. Planlegger du middagene selv, eller får du de på døra? Arkivfoto

Er det dårlig tid eller «feil» prioritering som får folk til å bestille middag på døra framfor å handle lokalt?

Tekst:

Publisert:

Jeg har inntrykk av at stadig flere benytter seg av matordninger som Go middag, Godt levert og Adams matkasse.

Da slipper de å planlegge middager, kjøpe inn ingredienser og lete etter oppskrifter. I tillegg blir de introdusert for nye retter og råvarer, og menyen er variert og gjennomtenkt.

Nylig var jeg sammen med noen som snakket litt om dette.

Den ene parten var godt fornøyd med å ha prøvd seg som mottaker for slike «middager på døra». Personen var opprinnelig skeptisk til dette, men syntes at det svarte til mer enn forventningene, og syntes prisen var grei.

Motparten likte ikke tanken på å ikke handle lokalt.

- Men hvor mye av den maten er lokal? Får ikke alle matbutikkene varer fra andre kanter av landet, svarte middagspakke-mottakeren da.

Skeptikeren var opptatt av å legge igjen pengene i butikkene der hun bor. Om varene også var produsert lokalt, så ble det en bonus.

Nå tviler jeg på at middagsabonnementene vil utkonkurrere dagligvarebutikkene, slik en del annen netthandel har tvunget andre bransjer i kne. Jeg håper i alle fall ikke det.

Det er jo tross alt mer man har behov for å handle på butikken enn bare middagsingredienser.

Selv foretrekker jeg å handle i nærbutikken framfor å abonnere på middag. Både fordi jeg vil støtte lokalt næringsliv, fordi jeg vil plukke ut maten selv og fordi jeg ikke nødvendigvis tror at menyene passer til min familie.

Mye av det jeg har sett og hørt om, virker spennende og velsmakende, men det er ikke sikkert at det passer for husets yngste beboere...

Jeg skjønner godt at noen foretrekker å slippe planlegging og innkjøp av middag. Noe av det mest irriterende jeg vet, er å skulle haste ned på butikken for å handle til dagens varme måltid, uten at vi har bestemt oss for hva vi skal ha.

Fantasien min når det gjelder gastronomisk kreativitet er relativt begrenset når jeg begynner å bli sulten.

Da har i alle fall jeg en tendens til å havne i gamle spor, og kjøpe noe enkelt eller noe som vi ofte spiser. I tillegg havnet det gjerne noe unødvendig og usunt oppi handlevogna.

Her om dagen tenkte jeg at søren heller, det må jo gå an å ordne sin egen «matkasse». Være ute i god tid og slippe hals over hodet-innkjøp.

Som tenkt så gjort, familien benket seg rundt spisebordet, og alle fikk foreslå middag én dag i uka hver. Resten av dagene ble vi enige om. En til to uker fram i tid planla vi, og ved neste anledning vi var på butikken, ble det handlet inn for mange middager framover.

Så utrolig kjekt å vite hva man skal ha, og samtidig vite at det man trenger allerede er i huset! Med bedre planlegging, ble det også litt mer rom for å prøve ut nye retter. Kanskje både barn og voksne får noen nye favoritter?

Husets største forkjemper for fisk på middagsfatet var i alle fall fornøyd med å få plottet inn noen fiskemiddager i uka.

At familiens yngste også ønsket «fisk i folie» en av dagene, var stas. Fisk regnes ikke akkurat som barnas favoritt-råvare.

Foreløpig har vi klart å holde det gående noen uker, og jeg er spent på om vi får til å fortsette prosjektet, eller om det sklir ut i sanden.

Det er ikke lange tiden det tar å planlegge og å skrive handleliste. På butikken må man uansett, og når lista er ferdig så går det raskt der også.

Er du som meg skeptisk til middagsabonnement men lei av å handle ad hoc? Prøv å planlegge sånn som oss, så kanskje du også får mer ro over middagslagingen.

Dette er ingen kritikk til de som velger ferdige middagspakker. Da er det mer ment som et hjertesukk over at vi i våre dager tydeligvis har så dårlig tid at vi ikke kan ordne den slags selv.

Det er mye annet man kan kutte ned tidsbruken på, sosiale medier for eksempel.

Hvis man da ikke er inne for å få middagstips eller diskutere matretter med nettvennene sine, «smilefjes» «blinkefjes».

Nøkkelord

Annonse
Annonse

Siste nytt i Synspunkt

Må ha det - bare må ha det

Det er lett å la seg påvirke av tilbudsplakatene i butikken. Og kanskje spesielt om man er på nye steder.

Så redde for å skille oss ut

Vi mennesker er flokkdyr. Det er det ingen tvil om, og vi blir syke om vi blir sittende alene å se i veggen.

Gi Newton-rommet ro

Newton-rommet har sin plass og sin verdi.

Det store valget

Det er ikke enkelt å bestemme seg for hva man skal bli «når man blir stor».

Glede trumfer alt

I debatten om topping av lag eller publisering av tabeller i barnefotballen må vi ikke glemme det aller viktigste.

I pose og (penge)sekk

Jeg har blitt voksen og mer opptatt av skattefradrag, kontantstøtte, barnetrygd og renter.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!