Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Synspunkt

Må ha det - bare må ha det

Må ha det - bare må ha det

Det er lett å la tilbudene ta overhånd når man er på shopping. Kanskje særlig når man besøker London. Foto: Frida Kalbakk

Det er lett å la seg påvirke av tilbudsplakatene i butikken. Og kanskje spesielt om man er på nye steder.

Tekst:

Publisert:

Hvem har spolt fram tida? Jeg er definitivt ikke klar for å starte på desember. Jeg har ikke bakt en eneste julekake, jeg har bare kjøpt et par julegaver og huset vil jeg nesten ikke tenke på engang.

Fordelen med desember er mørket, slik at det ikke er noen som ser hvor skitne vinduene er, eller om det ligger igjen litt hybelkaniner i en krok.

Og med desember kommer den tida i året hvor kredittkortene går varm og kontantene flakser ut av lommeboka.

Det er kanskje et tema som blir skrevet for mye om, men samtidig tror jeg det må gjøres for å gjøre folk bevisst på pengebruken. Det er lov å håpe at det funker.

Jeg vet ikke hvordan det tok av med Black Friday i Norge, eller Fauske for den saks skyld. Selv var jeg i London den helga, og har herved notert at jeg ikke skal besøke noen som helst storby på samme datoer noe som helst år.

Turen var bestilt lenge før jeg egentlig var klar over fenomenet.

Tradisjonen er at Black Friday sparker i gang julehandelen, og faller årlig dagen etter Thanksgiving. Kanskje ikke overraskende at det er et amerikansk fenomen som har blitt adoptert.

Det skjer et eller annet med oss når vi ser røde prislapper og tilbudsplakater. 30 prosent, 50 prosent og 70 prosent avslag. Vi må handle og vi må handle nå.

Det er ikke så nøye om vi har en TV som virker, så lenge en splitter ny nå er på halv pris.

Noen er så ivrige at de ligger i kø for å rekke åpningen, mens andre syns det er helt greit å stå i kø for å komme seg inn i butikken.

Vi liker å handle på salg. Så enkelt er det. Hvorfor skal vi betale 600 kroner når vi kan betale 300 kroner?

Problemet er at vi tar med oss så mye inne på butikken at prislappen blir jo akkurat den samme uansett.

Ergo er ingenting spart, og i tillegg sitter man igjen med flere ting man kanskje fint kunne klart seg uten.

Jeg merket det veldig godt da jeg var i London, hvor lett det var å ta med seg et og annet klesplagg ekstra, kun fordi det var billig. Jeg måtte jo bare passe på. For i morgen kunne det være for sent. Og jeg trenger vel en svart singlet til gjør jeg ikke?

Det sto tross alt bare 12 på prislappen, og 20 på en annen prislapp. Det var visst utrolig lett å glemme at det var en annen valuta.

Statistikk viser at vi bruker godt over 10.000 kroner i snitt hver desember. Det er jo nesten en halv lønning for mange.

Når desember er omme viser tall at vi bruker over 50 milliarder kroner på julehandelen. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig.

Det er nesten så jeg tror at den vanvittige pengebruken henger sammen med det kjøret som blir i julestria.

Det er mye folk i butikkene, lista over gjøremål er lang, julemusikken strømmer ut gjennom høyttalerne, folk blir stressa og handler mye på impuls. Slik som jeg gjorde i London. Det blir kostbart i lengden, og handelsstanden kan gni seg i hendene for rekordomsetninger.

Jeg sliter faktisk litt med at jeg har en sønn som vokser opp i en slik verden hvor det nærmest er blitt helt normalt å ruinere seg før året er omme.

Heldigvis blir det med dette som alt annet. Det blir akkurat hva man gjør det til. Vi prøver å tone det hele ned og fokuserer på at det ikke er prislappen som er viktig, men tanken bak.

Nøkkelord

Annonse
Annonse

Siste nytt i Synspunkt

Matens mektige måned

Desember det er liksom smaken og matens måned. Og ikke minst kanskje den måneden med flest tradisjoner.

Det gror som bare det!

Det kryr av gode idrettsutøvere i lille Indre Salten.

Så redde for å skille oss ut

Vi mennesker er flokkdyr. Det er det ingen tvil om, og vi blir syke om vi blir sittende alene å se i veggen.

Gi Newton-rommet ro

Newton-rommet har sin plass og sin verdi.

Det store valget

Det er ikke enkelt å bestemme seg for hva man skal bli «når man blir stor».

Glede trumfer alt

I debatten om topping av lag eller publisering av tabeller i barnefotballen må vi ikke glemme det aller viktigste.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!