Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Synspunkt

En liten tankevekker

En liten tankevekker

Deltar du på konkurranser på Facebook? FOTO: Eva S. Winther

Lar du deg lure og forføre?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.09.2015 kl 10:24

Stadig vekk foregår det konkurranser på Facebook. Det likes, deles og kommenteres over en lav sko.

Her er det både firma, bloggere og andre instanser som lokker med gratisbilletter, turutstyr og andre premier.

Det står gjerne at man kan øke vinnersjansene sine ved å dele bilder og innlegg, slik at flere blir oppmerksomme på stuntet.

Helt ærlig, man får vel ikke akkurat større sjanse for å vinne, dersom flere er med i trekningen?

I så fall må jeg ha gått glipp av noe grunnleggende i sannsynlighetsregningen på skolen...

Én ting er å bli lurt på denne måten, ved at man tror man har større sjanse for å vinne, når man faktisk minsker sjansene sine.

En annen ting er at man er med på å markedsføre den eller de som står bak Facebook-innlegget uten at man egentlig tenker over det.

For det er jo en grunn til at konkurransene arrangeres.

Det er ikke bare for moro skyld, eller for å være grei med medlemmene, vennene og de som følger sidene eller gruppen.

Det er gratis reklame rett og slett.

Dette er bare én side av saken.

En annen side er at disse konkurransene ofte er ulovlige.

Man kan be folk om å like og å kommentere et innlegg for å være med i konkurransen, men i det øyeblikket det kreves at innlegget må deles for at man skal delta, så brytes konkurransereglene på Facebook.

Det er samtidig lov til å oppfordre til å dele et innlegg, men som sagt - hvor lurt er nå det?

Det er heller ikke lov til å ha en konkurranse der de som er med må poste noe på sin egen tidslinje eller tagge seg selv i et bilde som de ikke er avbildet i.

Dette er vel ikke noe stor sak, tenker du kanskje.

Muligens ikke, men jeg ser ytterligere en side av denne saken som de fleste neppe tenker på.

Sosiale medier brukes både som nyhets- og salgskanaler. Det går blant annet utover lokalavisene som selger annonser, som for eksempel Saltenposten.

Mens flere og flere bruker Facebook som salgskanal for klær, møbler, barneutstyr og alt mulig, blir det færre og færre rubrikkannonser i avisene.

Det er bare å ta en kjapp titt i gamle avispermer, så ser man forskjellen.

I tillegg at mannen i gata selger tingene sine i sosiale medier, kanskje da spesielt på Facebook, markedsfører det lokale næringslivet seg der.

Matbutikken, banken, sportsaffæren og bakeriet har egne sider der de reklamerer for gode tilbud og fristende nyheter.

For noen år siden ville de kanskje ha gjort kundene oppmerksomme på dette gjennom annonser i avisen.

I disse tider når kortreist mat er trendy, og man oppfordrer til å handle lokalt, så tenker nok ikke så mange på at man ikke akkurat handler lokalt når man bruker sosiale medier som kanal.

Når du deltar i en konkurranse på Facebook, er du faktisk med på å støtte denne formen for annonsering.

Jeg har også deltatt i mange konkurranser på nett, og har både kjøpt og solgt ting på Facebook.

Jeg synes ikke det er så ille når bloggere og idrettslag bruker sosiale medier, men at lokalt næringsliv bruker det framfor å «handle lokalt», er jeg mer skeptisk til.

Nøkkelord

Annonse
Annonse

Siste nytt i Synspunkt

Det gror som bare det!

Det kryr av gode idrettsutøvere i lille Indre Salten.

Må ha det - bare må ha det

Det er lett å la seg påvirke av tilbudsplakatene i butikken. Og kanskje spesielt om man er på nye steder.

Så redde for å skille oss ut

Vi mennesker er flokkdyr. Det er det ingen tvil om, og vi blir syke om vi blir sittende alene å se i veggen.

Gi Newton-rommet ro

Newton-rommet har sin plass og sin verdi.

Det store valget

Det er ikke enkelt å bestemme seg for hva man skal bli «når man blir stor».

Glede trumfer alt

I debatten om topping av lag eller publisering av tabeller i barnefotballen må vi ikke glemme det aller viktigste.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!