Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Synspunkt

Det koster så lite

Det koster så lite

Noen ganger kan et smil være med på å gjøre andres dag veldig mye bedre.

Hvordan tror du andre opplever deg?

Tekst:

Publisert:

- Håper det vil smake! Ha en fin dag videre!

Så enkelt kan det sies - noe som kan ha så mye å si.

Et vennlig ord, et smil og en hilsen. Det kan være med på å gjøre en dårlig dag god og et mørkt sinn lyst igjen.

Eller bare rett og slett gi deg lyst til sende et smil tilbake med «i like måte».

Dette handler egentlig om normal folkeskikk og høflighet.

Og for noen handler det også om jobb. De som arbeider i servicebransjen og skal møte folk, enten ansikt til ansikt eller på telefon, de har nærmest en plikt til å være hyggelig og imøtekommende.

Her om dagen hørte jeg en venninne ringe til et hotell for å gi beskjed om endret ankomstdato. Da fant hun ut at hun hadde blitt satt opp på en helt annen type rom enn det hun hadde bestilt, og at det var umulig å gjøre noe med på grunn av fullt hotell.

I stedet for å være serviceinnstilt og høflig, påsto damen i andre enden at hun ikke brukte å gjøre feil og at hun var skråsikker på at hun hadde gitt riktig info.

Min venninne hisset seg ikke opp, men forklarte rolig hva hun hadde notert av opplysninger om hotelloppholdet, hva gjelder romtype og pris. Hotell-damen sa til slutt at hun skulle sjekke dette, og ringe tilbake.

Det endte med at hun fikk endret rommet, men når resepsjonisten opplyste om prisen, stemte det ikke overens med det hun tidligere hadde fått høre. Når min venninne sa hun ville dobbeltsjekke det, ble hun møtt med latter.

Kanskje syntes damen på hotellet at min venninne var en vanskelig kunde? Men hvorfor skulle hun ta til takke med noe dårligere enn det hun hadde bestilt?

Så lenge man oppfører seg ordentlig, bør man jo bli hørt og behandlet med respekt.

Det er heldigvis svært sjelden jeg møter noen som er sure eller uhøflige. Det legger man jo lett merke til.

Men jeg legger også merke til de som er ekstra hyggelige, og her snakker jeg selvsagt om å være det på en naturlig måte.

Når jeg møter en hyggelig bussjåfør, en smilende dame som jobber i en klesbutikk, en høflig ung jente i kassa på matbutikken eller en blid gutt på bensinstasjonen, da får jeg lyst til å være høflig og blid tilbake.

Smil smitter, og det kan være det som gjør at man velger akkurat den butikken eller kafeen på nytt.

Noen vil kanskje si at det er en selvfølge at en som arbeider med mennesker skal være blid og grei, men det er klart at vi er ikke like alle sammen.

Det er sikkert ikke naturlig for alle å være like imøtekommende, og for alt jeg vet er det kanskje sjenanse som gjør at det skorter på smil.

Dette gjelder ikke bare folk som jobber i servicebransjen, men også folk generelt. Og meg selv, for den saks skyld.

Støtt og stadig ble jeg tatt for å være morsk eller sur i min ungdom. Jeg var ikke det, men slik så jeg ut dersom jeg ikke foretrakk en mine eller rett og slett var alvorlig. Slik er jeg kanskje fortsatt? I så fall er det ikke meningen.

Jeg tror alle har godt av å gå litt i seg selv. Hvordan tror du omverdenen opplever deg?

Det koster jo så lite å si takk, vær så god, ha en fin dag eller bare smile.

Mye handler om normal folkeskikk, tenker nå jeg.

Nøkkelord

Annonse
Annonse

Siste nytt i Synspunkt

Når hjertet forsvinner

Når barnedrap bagatelliseres og rettferdiggjøres, da er vi alle i trøbbel.

Matens mektige måned

Desember det er liksom smaken og matens måned. Og ikke minst kanskje den måneden med flest tradisjoner.

Det gror som bare det!

Det kryr av gode idrettsutøvere i lille Indre Salten.

Må ha det - bare må ha det

Det er lett å la seg påvirke av tilbudsplakatene i butikken. Og kanskje spesielt om man er på nye steder.

Så redde for å skille oss ut

Vi mennesker er flokkdyr. Det er det ingen tvil om, og vi blir syke om vi blir sittende alene å se i veggen.

Gi Newton-rommet ro

Newton-rommet har sin plass og sin verdi.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!