Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Synspunkt

Dårlig organisering

Dårlig organisering

Saksenviktunnelen

Vegvesenets planlegging står til stryk

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.05.2016 kl 20:26

Det pågår et omfattende arbeid for å oppgradere og øke sikkerheten i den 1747 meter lange Kvænflågtunnelen og Saksenviktunnelen som er 1148 meter. Et arbeid som ble påbegynt i februar og som skal vare helt frem til februar neste år.

Det er prisverdig at Statens Vegvesen arbeider med å trygge veger og tunneler, og jeg forstår at dette er en utfordrende å jobbe midt i trafikken.

Men jeg må samtidig si at den måten Statens Vegvesen har organisert sitt arbeid mellom Fauske og Rognan er særdeles dårlig, ja de får rett og slett strykekarakter.

En organisering som har ført til stor irritasjon, frustrasjon og forsinkelser for svært mange. Verst utsatt er jobb-pendlere og skoleelever som pendler.

De har fått forlenget sin dag for å komme på jobb og skole med over en time hver dag. På Fauske står det hver dag fem-seks busser og venter på Saltdals-bussen når den kommer opptil 45 minutter forsinket til Fauske.

Det forundrer mange at jobben startes i to tunneler samtidig. Om de hadde tatt en tunnel av gangen, kunne de gjort seg ferdig i den ene før de begynte i neste tunnel. Dermed hadde det blitt en kort strekning som hadde blitt stengt av gangen. I dag er det en strekning på 17 kilometer inkludert de to tunnelene som rett og slett plager bilistene.

Som om det ikke er nok har vegvesen satt i gang rassikring i et område på Stamnes i mellom disse tunnelene.

Et arbeid som pågår fra 07.00 om morgenen til 19.00 om kvelden. Here kan du bli stående opptil 15-20 minutter på dagtid.

Hvorfor er ikke denne jobben koordinert med arbeidet i de to tunnelene og flyttet til natta? Da stenger de tunnelene opptil et par timer av gangen for å få jobbe i fred.

Om de hadde benyttet samme stanstid som tunnelene, kunne de gjort denne jobben ferdig langt raskere.

Informasjon eller mangel på den er til strykkarakter hos Statens Vegvesen.

Den første informasjonen som Statens Vegvesen gikk ut med var i februar før arbeidet ble satt i gang. Den gang lovet de at tunnelene skulle være åpne for fri ferdsel mellom 06.00 og 18.00.

De sa videre at det ble kolonnekjøring og fra 21 til 06 kunne det bli stengt opptil to timer i slengen.

Ganske raskt ble det klart at de ikke kunne opprettholde fri ferdsel i begge kjørebanene i disse to tunnelene på dagtid, slik de hadde tenkt.

Dermed innførte Statens Vegvesen kolonnekjøring i begge tunnelene.

En endring som de på ingen måter fortalte til bilistene. 4. mai sendte Statens Vegvesen ut ei ny pressemelding om dette da hevdet de at det «Nylig ble det behov for ytterligere, midlertidige tiltak som berører trafikantene», som det heter i pressemeldingen. Dette «nylige» hadde da pågått i mange måneder.

Informasjon på denne strekningen er svært mangelfull.

Statens Vegvesen oppfordrer bilistene til å følge trafikkmeldingene på www.175.no. Men er der de på ingen måte oppdatert på dette.

For de påstår at forsinkelsen mellom Fauske og Rognan er maksimalt på 20 minutter. Forsinkelsene er langt mer enn 20 minutter hver vei.

Når Statens Vegvesen i samme pressemelding skulle prøve å forklare årsaken, skylte de på sikkerheten måtte ivaretas.

Er det da slik i Statens Vegvesen ikke vurderer sikkerheten når de skal åpne et prosjekt. For den samme sikkerheten måtte de vel vurderer allerede da de planla arbeidet i disse tunnelene.

I sin siste pressemelding av 4. mai forteller Statens Vegvesen at de vil være fri kjøring i tunnelene i ukene 29-30-31 på grunn av ferieavvikling.

Det vil si i midten av juli. Dermed har Vegvesenet bommet også på ferien. For sommertrafikken starter allerede i de siste ukene av juni og øker bare på utover i juli.

Dermed tipper jeg at køen vil bli svært lang når sommertrafikken er på topp i begynnelsen av juli.

Nøkkelord

Annonse
Annonse

Siste nytt i Synspunkt

Ikke glem å se etter lys

Det er lett å bli deppa når mørketida setter inn. Men under den mørke høsthimmelen finnes det utrolig mange lyspunkter.

En fornyelse

Enkelte dro på smilebåndet da vi fortalte i Saltenposten om de ambisiøse planene til Fauske hotell.

Takk for turen!

Tar du det som en selvfølge at turen du går er skiltet og tilrettelagt?

Grønt er skjønt

Nordmenn har et kjøttforbruk som resten av verden ikke kan kopiere.

Å snu en dårlig dag

- Det er de valgene som blir gjort på dårlige dager som avgjør om du blir en vinner eller ikke.

Når kveldene blir mørke

Jeg liker høsten. Skikkelig godt, faktisk.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!