Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Bjørn Tore er sjette raskest i verden

Bjørn Tore er sjette raskest i verden

I VERDENSTOPPEN. Bjørn Tore Hagen har en rekke NM-medaljer. Nå klaffet det også i VM, der han tok en sterk sjetteplass blant 59 piloter fra hele verden. FOTO: Privat

Bjørn Tore Hagen (45) fra Fauske ble bitt av modellflybasillen som barn. Den slapp aldri taket. Nå er han i verdenstoppen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.10.2016 kl 17:54

FAUSKE/BODØ: Bjørn Tore Hagen fra Fauske er nå bosatt i Bodø og flyr for Bodø modellflyklubb – og det gjør han raskere enn de aller, aller fleste.
I VM i Danmark 2.-9. oktober tok han sjetteplassen i klassen F3F.

– Mesterskapet er for seilfly, og det handler rett og slett om å fly 1.000 meter så fort som mulig. Banen er 100 meter så det blir mange vendinger, sier han.

Det er en rekke runder og det er tiden som måles, ikke farten.

– Noen ganger, i andre typer stevner eller mesterskap, er det også toppfartsmålinger, sier han.

De beste tidene i Norge er på rundt 30 sekunder. Verdensrekorden er på 24, satt i Asia, på et sted som visstnok er spesielt gunstig for denne type flyging.

– Sjetteplass er jeg helt utrolig godt fornøyd med. Jeg mente på forhånd at topp 20 skulle være mulig. Jeg har både første-, andre- og tredjeplasser fra NM de siste årene. Å være med der oppe blant franske og tyske topp-piloter, som flyr mye mye mer enn meg, synes jeg er sterkt, sier Bjørn Tore fornøyd.

Han flyr noen ganger i måneden, men ikke hver måned.

– Mørketida er jo ubrukelig. Det er vel seks syv måneder man kan bruke, og da skal man i tillegg ha tid. Det gjør at jeg synes prestasjonen blir enda bedre, sier han.

I konkurranse er avstandsbedømming veldig viktig.

– Vi står midt på og har 50 meter bane på hver side. Man skal snu akkurat riktig for å ikke fly for langt. Det tar jo ekstra tid, sier Bjørn Tore.

Utstyret er viktig. Han mener det er tull å late som noe annet.

– Vi flyr komposittfly, bygd i kullfiber og kevlar, og med hule vinger. Flyene er stive og lette. Når det blåser mye kan vi ha ballast. Reglene sier at maksvekt er fem kilo, og 75 gram per kvadratcentimeter vinge, forklarer Bjørn Tore.

Styringsenheten er en computerradio, men det er manuell flyging og ikke lov med gyro. Piloten styrer ror høyre og venstre, samt flaps opp og ned. Roll, Pitch og Yaw, heter det på fagspråket.

Bjørn Tore var tidlig opptatt av fly.

– Jeg har en kvittering fra Fauske bokhandel i 1982. Da var jeg 11 år og fikk mitt første egeninnkjøpte seilfly. Pappa var sterkt kritisk til prioriteringen. Det kostet 1.000 kroner i 1982, og det var mye penger, spesielt for en 11-åring, sier han.

– Nabo Steinar Hansen pushet litt på, og det endte med kjøp. Jeg fikk av og til låne hans fly, og var allerede blitt brukbart god til å fly. Det ble en greie som rett og slett aldri har sluppet taket, sier Bjørn Tore.

Han jobber til daglig som tekniker i Widerøe, uten at det gir han noen fordeler i konkurranse.

– Det er vel ikke akkurat som doping å regne nei, ler han.

Når det flys må man bruke hodet.

– Det er det som er så gøy med fly uten motor. Man må «lage» energi selv og generere kraft ved hjelp av vindkraft og termikk. Leting etter lufstrømmer og tolking av flyets oppførsel gir oss informasjon, sier han.

I VM var det 59 deltaker fra land som Frankrike, Australia, Israel, Tyskalnd, Spania, Østerrike, England, I land, Hong Kong og USA.

– Bare menn. Det er en fryktelig mannsdominert sport. Det er vel guttetiden som aldri slipper. Det er faktisk ei jente som er med i Norge. Hun er fra Tromsø og er kjæreste med en som flyr. Sånn kom hun inn i dette, sier han.

Når han flyr hjemme i Bodø, er det på Bestemorenga. Det er regler i forhold til hvor høyt man kan fly, og det er ikke lov å fly innenfor fem kilometer i luftlinje fra flyplassen.

– Det er bra å være i klubb. Da er man alltid oppdatert på regler og begrensninger, og det er godt miljø. Vi er vel 110-120 stykker i klubben, men seks-sju som flyr F3F, som jeg gjør. På landsbasis er det kanskje 30. Vi er nok en litt spesiell gjeng, men vi har det utrolig artig, sier Bjørn Tore Hagen.

Nøkkelord

Se bildet større

DIPLOM. Her er beviset på at Bjørn Tore Hagen er blant verdens raskeste modellseilfly-piloter.

Se bildet større

STUP. Slik ser det ut når flyet stuper inn i banen. – Fly uten motor er gøy og stiller store krav til piloten, sier Bjørn Tore Hagen.

Annonse
Annonse

Siste nytt i Sport

Skytterlaget med forslag til ny bane

Lars Fossum, leder i Valnesfjord skytterlag, håper på fortgang i saken om ny skytebane i Fauske kommune.

Fauske Høyre: - Viktig å tenke flerbruk

Høyres gruppeleder Ronny Borge mener flere enn skytterlaget kan være med i en ny skytebane, og synes det er synd den ikke er på plass allerede.

Saken legges fram i 2017

Kommunalsjef for oppvekst og kultur i Fauske kommune, Terje Valla, sier at saken om ny innendørs skytebane vil komme opp til politisk behandling i løpet av våren.

Det gror som bare det!

Det kryr av gode idrettsutøvere i lille Indre Salten.

Fauske AK med tre på landslag i 2017

Norges bryteforbund har tatt ut landslagene for 2017 og Fauske atletklubb har med hele tre utøvere.

Juniorturnering på Fauske i helga

Seks lag med unge lovende spillere i Salten samles i helga til turnering i SKS Arena.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!