STRÅLENDE FORNØYD. En smilende Kenneth Mosti står bak disken full av fristelser på bakeriet. Han er svært fornøyd med suksessen rundt appen Too Good To Go, og håper at flere bedrifter følger i Bodø Bakeris fotspor. Alle foto: Victoria Finstad
STRÅLENDE FORNØYD. En smilende Kenneth Mosti står bak disken full av fristelser på bakeriet. Han er svært fornøyd med suksessen rundt appen Too Good To Go, og håper at flere bedrifter følger i Bodø Bakeris fotspor. Alle foto: Victoria FinstadFLOTT TILBUD. Lisa Hansen syns det er et fantastisk tilbud Bodø Bakeri har begynt med, og etterlyser flere bedrifter i ordningen.

Mindre matsvinn med app

Bakeriet på Fauske selger maten de ikke har solgt i løpet av dagen billig via appen Too Good To Go.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: De siste fire-fem månedene har bakeriet på Fauske vært en del av en app, kalt Too Good To Go. Appen er til for å forhindre at helt fin mat kastes på restauranter, bakerier og spisesteder.

Selger ut maten

I stedet for å kaste maten selger bakeriet et visst antall pakker med varierende innhold like før stengetid. Alt etter hva som er igjen på slutten av dagen. Og prisen? De koster bare 40 kroner.

- Det har vært en kjempesuksess. Det er ikke én dag vi ikke selger alle. Mange dager legger vi på ekstra, og de forsvinner også, smiler Kenneth Mosti bak disken på Bodø Bakeri på Fauske.

Overraskelser i posen

Appen viser sted, pris og tid for henting. Du kjøper via appen, og en grønn prikk viser om spisestedet har noen ledige matpakker. Det kan være mye mat for pengene i disse, og man vet aldri riktig hva man får.

- Det blir som en slags forundrings-pose, kan du si, forteller Mosti.

Han og de andre medarbeiderne opplever ingen spesifikk kundegruppe på tilbudet. De er unge og eldre, menn og kvinner. Bakeriet prøver også å få posene så like som mulige, såfremt det er mulig.

- Vi ser at de som har begynt å kjøpe, de kommer også igjen, sier han blidt.

Eneste bedrift

Bakeriet merker enormt stor forskjell etter de ble med på ordningen. Nå kaster de betraktelig mindre mat. Mosti oppfordrer derfor alle bedrifter til å bli med, for nå er de den eneste bedriften på Fauske som er med på tjenesten.

- Det er ikke så mye vi tjener på det, men vi slipper i alle fall å kaste maten. Og så tror jeg folk syns det er spennende å se hva de får, smiler han.

Fornøyde forbrukere

Inne på bakeriet sitter Lisa Hansen og spiser en sen lunsj. Hun fikk høre om appen og tilbudet fra en nabo, og det fristet henne til å bestille selv.

- Jeg har vært veldig fornøyd. Det er så mye mat. Får jeg ekstra brød, er det bare å hive i fryseren, sier hun.

Hansen kjøper også pakker som hun deler med andre, ettersom det er så mye mat i hver. Hun syns tiltaket er økonomisk for folk, spesielt for dem som kanskje ikke har så mye å rutte med.

- Det hadde vært et bra tiltak om flere kunne gjort det her, avslutter hun smilende.

Powered by Labrador CMS