- VERRE. Vivi Nystad Johansen og hunden hennes venter på bussen til Sulitjelma. Hun er oppgitt over den nye løsningen i Sjøgata. - Ille har blitt verre, sier hun. Alle foto: Maria E. Trondsen
- VERRE. Vivi Nystad Johansen og hunden hennes venter på bussen til Sulitjelma. Hun er oppgitt over den nye løsningen i Sjøgata. - Ille har blitt verre, sier hun. Alle foto: Maria E. TrondsenTRANGT. Slik så det ut ved 16-tiden i går i Sjøgata. Her er det både trangt og farlig når flere busser stopper for av- og påstigning samtidig.

Innrømmer dårlig buss-løsning

Flyttingen av bussholdeplassen var en forhastet løsning. Nå skal kommunen ta grep for å bedre situasjonen.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: 1. mars flyttet bussholdeplassen fra Shell til Sjøgata, helt plutselig for folk flest. I en artikkel hos Saltenposten den samme uka spådde Andreas Vestvann Johnsen kaos på den nye holdeplassen. Det viser seg at han spådde riktig.

Se video fra kaoset i Sjøgata.

Innrømmer problemet

Både kommunen og Saltenposten har fått tilbakemeldinger på situasjonen i Sjøgata. I tillegg flyter kritikken fritt på sosiale medier.

Nå innrømmer enhetsleder for plan og utvikling, Rune Reisænen, tabben og ser etter en annen løsning.

- Sånn som det er nå er det ikke noen god løsning. Vi skal se på andre muligheter, sier Reisænen.

- Har blitt verre

To av passasjerene som venter på bussen, er oppgitte over løsningen i Sjøgata.

- Det var håpløst fra før, men nå har det bare blitt enda verre, sier Vivi Johansen.

Hun sitter på rullatoren sin med hunden på fanget i det øsende regnværet og venter på bussen til Sulitjelma. Det er kun ett sted å stå i ly for regnet, og det er i inngangspartiet til Expert-butikken.

Sentral løsning

Medpassasjer Heidi Robertsen er enig i at det fungerer dårlig som det er nå.

Selv er hun bevegelseshemmet og fullstendig avhengig av en sentral bussholdeplass. Hun tror det kunne fungert å ha buss-sentralen på jernbanen, siden det er parkering med tak og ventevælse her.

- Jeg foreslår en oppsamlingsbuss til jernbanen som mulig løsning, sier hun.

Kaotisk

Kaoset som oppstår etter hvert som klokka nærmer seg 16 og bussene ankommer, får både forbipasserende og ventende passasjerer til å riste oppgitt på hodene.

Når en trailer kommer for å passere mellom bussene som står på hver sin side av gata, blir det full stans i noen sekunder. Det er så vidt den får passere. Hadde det blitt brannutrykning på samme tid, kunne kaoset blitt komplett.

Kommunen tar grep

Førstkommende fredag skal kommunen ha et møte med fylkeskommunen, hvor de skal diskutere saken og se på andre alternativer. Reisænen håper de kan løse problemet på en bedre måte enn sist.

Han erkjenner også at beslutningen og omleggingen ble gjort for hastig, og at det er årsaken til kaoset som har oppstått. Han fikk saken i fanget i Gunnar Myrstads fravær, og sier at det delvis er årsaken.

- Hattefokkløsninger blir sjeldent noen gode løsninger, innrømmer Reisænen.

Glad for å bli hørt

Johnsen er glad for å høre at kommunen anerkjenner tabben. Han mener at trafikkfaren er hovedproblemet.

Nå har han og Arbeiderpartiet skrevet en skriftlig forespørsel, en såkalt interpellasjon, til ordføreren, hvor de uttrykker sin bekymring og ber om svar på hva som skal skje videre.

- For oss er det trafikksikkerheten som er det aller viktigste. Det virker som den har vært ganske neglisjert, sier Johnsen oppgitt.

Vil ha svar

I skrivet til ordføreren sier de at situasjonen som oppstår om ettermiddagen er ekstra bekymringsverdig. Da er det flere busser på begge sider av veien, folk som skal hjem fra jobb og busspassasjerer som ferdes mellom bussene og over veien.

- Det er godt at de ser tabben. Nå håper vi at kommunestyret stiller seg bak interpellasjonen, sier Johnsen.

Nå venter han på svar fra ordføreren om hva han har gjort i saken og hva han har tenkt å gjøre videre.

Ønsker kompetanse

Lokalpolitikeren ber om at kommunen vil få politiet eller et trafikksikkerhets-utvalg til å hjelpe dem med å vurdere mulighetene. Han håper at det vil hindre flere potensielt farlige situasjoner senere.

- Jeg håper de kan inkludere noen som har kompetanse. I mange tilfeller skal det være ei utredning når det gjelder så her store omlegginger, avslutter han kritisk.

Powered by Labrador CMS