ALLTID BAK RATTET. Sigbjørn Nystad (74) fornyet sitt sertifikat for både buss og lastebil så sent som i april 2016. Foto: Arild Bjørnbakk
ALLTID BAK RATTET. Sigbjørn Nystad (74) fornyet sitt sertifikat for både buss og lastebil så sent som i april 2016.

Kjører fortsatt langtransport

Sigbjørn Nystad er en av de eldste langtransportsjåfører som er på veiene. Så sent som i april fornyet han sitt førerkort.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Bil har alltid vært viktig for Sigbjørn. Helt fra han kunne nå ned til pedalene har han kjørt bil.

Tidlig sjåfør

Han ble tidlig sjåfør sammen med bestekompisen Bjørnar Hjemås. De er begge født og oppvokst på Fauske.

Bjørnar har siden 70-tallet bodd på Helgeland, mens Sigbjørn flyttet tilbake til Fauske for noen år siden etter at han hadde bodd mange år på Rognan.

Moskvitch

Sigbjørn Nystad vokste opp i en familie med en østeuropeisk bil, nærmere bestemt en Moskvitch i familien.

Han var bare 13-14 år da de begynte å kjøre semitrailere for Saltens bilruter. De flyttet på bilene på busstasjonen og på verkstedet.

Bare 16 år gammel mistet han faren.

Manglet førerkort

Som 17-åring kom Sigbjørn kjørende gjennom Fauskegata på motorsykkel. Da ga lensmannen beskjed om at han måtte sørge for å få seg førerkort om han skulle fortsette å kjøre motorsykkel.

Gutten som allerede i mange år hadde kjørt lastebil for Saltens Bilruter. Sigbjørn begynte senere å jobbe på ekspressgods og reisegods. I 1963 var han i Bodø og kjørte opp til førerkort, og samme året begynte også Bjørnar Hjemås å kjøre godsrute mellom Bodø og Tromsø.

Fauske - Bodø

De to kameratene vekslet om å kjøre gods mellom Fauske og Bodø. I tillegg kjørte de også gods til Tromsø.

I 1968 begynte Sigbjørn å jobbe på Scania. På den tiden kjøpte Bjørnar seg en langtransport, og senere flyttet han til Helgeland.

Møttes igjen

I 1979 møttes de to igjen i Junkerdal. På nytt ble forbindelsen opprettet mellom dem, og den har de hatt siden.

I 2001 var Sigbjørn Nystad ferdig som forsikringsagent i Saltdal. Da begynte han å kjøre turbuss for Albinussen over hele Europa, samtidig som han begynte å kjøre kabler fra Nexans.

De eldste

For ikke lang tid siden møttes de to kompisene igjen da begge var på tur fra Fauske til Narvik.

Sigbjørn kjørte da for Øyvind Jensen mens Bjørnar kjørte for Mo Thermotransport. To 74-åringer som det er bare 11 dager mellom med Bjørnar som den eldste.

De er nok to av de eldste som fortsatt kjører langtransport.

Powered by Labrador CMS